05
apr

“Heb ik het als lokale bakker echt nodig om een online aanwezigheid / website te hebben? Ik bedoel… Ik werk toch alleen lokaal, waarom zou iemand uit Amsterdam mijn winkel in Eindhoven opzoeken?” Gedeeltelijk heb je gelijk. Het is voor iemand in Amsterdam niet zo interessant om te zien dat je krentenbollen of slavinkjes in de aanbieding zijn. Toch is het antwoord op de eerste vraag een volmondige: Ja! In dit blog leggen we uit waarom.

De jeugd is lui gemakkelijk.

We geven het niet graag toe, maar we worden steeds gemakkelijker. Natuurlijk, voor jou is het logisch, jij bent toch al jaren van 8:00 tot 17:30 open? En ja, ook de eerste zondag van de maand. Maar dat is niet voor iedereen zo logisch. Als we niet zeker zijn van de openingstijden gaan we niet de deur uit om te kijken. Nee, we reiken direct naar onze smartphone om even de website te checken.

Bij een goed opgezette aanwezigheid in Google kan men al vóór ze je website bezoeken op Google zien of je nog open bent.

24/7 geopend

Wanneer jij de deur achter je sluit en gaat genieten van je welverdiende rust, draait je website gewoon door. Dit betekent dat potentiële klanten alsnog bij de informatie kunnen. Een klant kan bijvoorbeeld nog steeds opzoeken of die koteletjes nog in de aanbieding zijn of wat er precies in dat barbecuepakket zit.

Méér dan mond tot mond promotie

Een website met de juiste uitstraling boost de promotie van je bedrijf. Mond tot mond promotie van bestaande klanten is fijn, maar veel mensen zullen toch een “background check” willen doen. Ook dan is je website de eerste “go-to-source”. Je kunt reviews verzamelen en (d.m.v. social media en nieuwsbrieven) relaties opbouwen.
Een goede, accurate website wekt vertrouwen en geloofwaardigheid. Je toont het volk (met name de jeugd) dat je hen belangrijk vind en je vergroot de kans dat men over gaat tot aankoop.

Relaties opbouwen

Door het verkrijgen van volgers op social media of e-mailadressen voor je nieuwsbrief kun je in contact blijven met de klanten, ook die een tijdje niet langs zijn gekomen.
Ben je al aanwezig op social media maar heb je nog geen (professionele) website? Dan is de kans groot dat je niet het optimale resultaat behaalt. Een website fungeert vaak als verzamelpunt van je sociale media. Uiteindelijk leidt de korte informatie op social media naar het hele verhaal op je website.

Relatief goedkope marketing

Een website is relatief voordeliger dan traditionele media zoals flyers, folders of advertenties. Nadat zo’n folder op de deurmat valt ligt hij na 2 weken bij het oud papier. Je betaalt als het ware per huishouden of weergave. Een website kan na het eerste contactmoment altijd nog als naslagwerk gebruikt worden. En met de huidige Content Management Systemen (zoals WordPress) is het voor iedereen aan te leren om zelf een stukje onderhoud van de website te doen.

Blijf je concurrentie voor

Het moet de nachtmerrie zijn van iedere lokale ondernemer om klanten te verliezen aan de concurrent één wijk verder of aan de grote gigant in het centrum. Bovengenoemde punten helpen je om niet achter te raken en hopelijk zelfs voor te blijven! Door je website met lokale zoekwoorden te verrijken (stad, wijk, straat etc.)zullen de zoekmachines jouw website eerder tonen bij zoekopdrachten in jouw regio.

“Maar, als ik een website heb, krijg ik nóg meer te doen”

Natuurlijk, een website kan gepaard gaan met wat extra werk (al is het maar de communicatie met je ontwikkelaar). Maar als je met je developer een goede strategie opzet, haal je ook extra klandizie binnen en dat wil iedere onderneming! Ik wil je tot slot nog even op de volgende punten wijzen:

  • Er worden dagelijks meer dan 5 miljard zoekopdrachten gegeven in Google
  • Bijna 50% hiervan betreft lokale zoekopdrachten
  • Alle beetjes helpen, hiermee bedoelen we dat iedere vorm van online aanwezigheid je bedrijf kan helpen.
  • Met een website ben je niet langer onzichtbaar (online)!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *