10
jan

Ik weet het, je runt al een onderneming, bent al jaren bezig aan je boek of filmscript en daarnaast heb je het ook nog druk met het opvoeden van je kinderen… moet ik dan ook nog gaan bloggen? Er staan toch al mooie teksten op mijn website? Het moet natuurlijk niet, maar het kan je website wel een enorme boost geven: bloggen!

Bloggen is van groeiend belang voor je website en je SEO (Search Engine Optimalisation, Nederlands: zoekmachine optimalisatie). De kans dat een zoekmachine je website hoog rangschikt is vele malen groter mét een blog. Dit heeft meerdere redenen, we geven je er een paar:

Klik voor meer informatie over zoekmachine optimalisatie (SEO)

SEO reden 1: Meer content = meer zoekwoorden

Meer zoekwoorden betekent meer kans dat je op deze zoekwoorden gevonden kan worden. Daarnaast voeg je zoekwoorden of synoniemen toe die niet per se in de reguliere content van je website staan.

SEO reden 2: Verse content

Zoekmachines houden erg van nieuwe en verse content op je website. De reguliere content van je pagina is vaak statische inhoud die niet veel veranderd. Een blog kan de ban hierin breken.

SEO reden 3: Blijkbaar ben je populair

Je blog kan op meerdere manieren gevonden worden. Bijvoorbeeld via de resultaten van een zoekmachine, via social media of via je nieuwsbrief. Wanneer mensen je blog lezen genereer je meer traffic naar je website. In de ogen van zoekmachines betekent meer traffic een stijging in populariteit, daardoor kom je weer hoger in de zoekresultaten en dat genereert op zijn beurt weer meer traffic… mooi cirkeltje hè?

Daarnaast kunnen blogs worden gedeeld door lezers of door jezelf. Je populariteit op social media telt mee in de ranking van je website in zoekmachines. Naast vind-ik-leuks of retweets per blogpost kun je ook extra follows, likes en +1’s op je social media accounts verzamelen. Bij deze geïnteresseerden zullen je volgende blogs ook op hun tijdlijn verschijnen.

Leest een bezoeker vaker jouw blogs en gebruikt hij Google Now? Dan bestaat de kans dat nieuwe blogs verschijnen tussen zijn informatiekaarten in deze app. Google Now is je digitale assistent die je op de hoogte houdt van updates in jouw interessegebieden.

SEO reden 4: De kans om naar je eigen producten / diensten te verwijzen

Een blog kan een leuk lokkertje zijn om een lezer te verwijzen naar je eigen producten of diensten (see what we did there?). Deze interne links worden door de zoekmachines beloont met een hogere ranking van zowel je blog als de doelpagina.

 

Nog niet overtuigd over het belang van bloggen?

Oké, we hebben nog wat extra redenen om je te overtuigen!

Extra reden 1: Jij weet het!

Jij schrijft erover, dan zal jij het wel weten! Bloggen geeft je (potentiële) klant een beter idee van je kennis en expertise. Misschien koppelen ze jou niet aan bepaalde producten of diensten, jouw blog helpt deze misvatting de wereld uit!

Extra reden 2: Meet je succes!

De uitdaging van bloggen is natuurlijk om je blogs interessant genoeg te maken zodat andere mensen ze gaan lezen en volgen. Stijgt het aantal bezoekers op je website na het plaatsen van blogs? Dan ben je goed bezig! Nu nog hopen dat ze ook met je in zee gaan.

Extra reden 3: Connectie met je doelgroep

Een blog geeft je bedrijf een stem, je communiceert hoe en wie jij bent. Op veel blogs is er een mogelijkheid om reacties te plaatsen. Hierdoor ontstaat er interactie tussen jou en de klant.

Daarnaast is een blog ook een snelle connectie. Je kunt wel nieuwsbrieven blijven opmaken om de nieuwtjes binnen je bedrijf te delen met relaties, maar niets communiceert zo makkelijk naar een groot publiek als social media. Dus deel maar raak dat nieuwtje (verwerkt in een blog natuurlijk)!

Extra reden 4: Breid je eigen kennis uit

Voor het schrijven van een blog ga je op zoek naar bronnen voor extra informatie. Misschien daagt een onderwerp je uit om onbekende gebieden te doorkammen en kom je tijdens deze zoektocht nog informatie tegen waar zelfs jij nog iets van leert!

 

 

Maar waar blog ik dan over?

Wil je wel bloggen, maar weet je niet waarover? Wellicht kunnen de polygon parrots je op gang helpen:

Productinstructies / productvideo’s

Voor webshops doen vooral productinstructies of productvideo’s het goed. Plaats een blog met uitleg en/of productvideo. Het kan de klant net dat beetje extra informatie geven om over te gaan tot aankoop.

Branche updates

Wat gebeurt er in jouw branche? Welke ontwikkelingen zijn interessant voor jouw doelgroep en waarom dan?

Een kijkje achter de schermen

Laat de klant eens meekijken binnen je bedrijf, deel wat er zoal gebeurt of wat de processen zijn. Hiermee schep je een band met de lezer.

Inspiratie & Tips

Jij kent je product of dienst het beste, wat past er bij wie en waarom?

 

Hoe doe ik het goed?

  • Een blog kan niet lang genoeg zijn (zolang je de lezers blijft boeien). Ga ervan uit dat een blog minimaal 300 woorden moet bevatten om goed geïndexeerd te worden.
  • Zorg dat het woord/de woorden waarop je gevonden wilt worden ook voor komen in de intro van je blog.
  • Werk met tussenkoppen en dikgedrukte tekst. Als woorden/-zinnen dikgedrukt staan worden ze door zoekmachines als belangrijker ervaren.
  • Het kost wat meer tijd en moeite, maar video’s zijn goud waard voor je zoekmachine ranking.
  • Heb je een lokaal bedrijf? Probeer dan zo nu en dan de plaatsnaam in de tekst te gebruiken.
  • Gebruik afbeeldingen. Zorg ervoor dat één van de afbeeldingen het zoekwoord in de alt-tag heeft staan. In andere afbeeldingen kun je synoniemen gebruiken.

 

Buiten al het voorgaande zijn er nog veel meer redenen te bedenken om te bloggen. Maar het is vooral ook leuk! We hopen dat we je bij dezen voldoende gemotiveerd hebben om zelf eens aan de slag te gaan. Natuurlijk zijn we bereikbaar voor verdere vragen en ondersteuning.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *